Zaznacz stronę

Być może masz dziecko,

Być może nawet małe, takie do 3-4 roku życia.

Być może jesteś jednym z nielicznych rodziców, którzy zastanawiają się czy jest coś, od czego możesz zacząć uczyć swoje dziecko?

No właśnie, ale jak to Ty masz uczyć dziecko?

Czego?

I od kiedy?

Przecież jest takie maleńkie. Zacznie swoją naukę jak pójdzie do przedszkola pomyślisz, albo do żłobka. Czego Ty na tym etapie masz od niego wymagać?

Przez lata pracy i zbierania doświadczeń, filtrowania ich przez swoje „szkiełka” zauważyłam, że są rzeczy, które tworzą wspólny mianownik dla wszystkich nas niezależnie od tego, w jakim jesteśmy wieku, jakiej płci czy stopnia sprawności swojego ciała czy posiadanych talentów. Są to rzeczy, które nie znają granic. Zmienia się jedynie system nauki.

Dobitnie pokazało mi to jedno szkolenie, w którym wzięło udział tysiąc sześćset osób (1600)!

Dorosłych osób!

Tematem szkolenia były nawyki.

Takie drobne czynności, które wykonujemy każdego dnia w określonym celu np. po przebudzeniu się, przed pójściem spać, po przyjściu do pracy, przed wyjściem z domu czy przed jedzeniem.

Mowa o nawykach fundamentalnych, czyli tych najważniejszych:

*sen,

*jedzenie,

*oddychanie,

*ruch

Czy słyszałaś o hierarchii potrzeb? To sekwencja potrzeb ułożona od najbardziej podstawowych życiowych/fizjologicznych do tych, które mogą być zaspokojone zaraz po tym jak te podstawowe będą zrealizowane. Przedstawiana jest, jako piramida potrzeb Maslowa. Pewnie ją kojarzysz.

W niej potrzeby najważniejsze uznane są, jako niezbędne do przetrwania człowieka. Mówi się o tym, że jeśli one nie są zaspokojone, ciało człowieka nie może prawidłowo funkcjonować.

Czy to prawda?

Sprawdźmy to.

 

W przypadku oddychania sprawa jest prosta. Oddech=życie.

Płytki oddech łączymy z pojawiającym się stresem, napięciem i nieprawidłowym dotlenieniem ciała i mózgu.

 

A co się dzieje jak ciało i umysł dziecka się nie wysypia?

*jest marudne, drażliwe i płaczliwe w czasie aktywnym,
*budzi się z płaczem
*ma problem z koncentracją, zapamiętywaniem i uczeniem się
*nie potrafi zająć się niczym same nawet przez krótką chwilę (dotyczy dzieci powyżej 3 mż)
*jest mało zainteresowane otaczającym światem i ma raczej tendencję do „wiszenia” na rodzicu niż do eksploracji otoczenia (dotyczy dzieci powyżej 6 mż)
*ma problem z zaśnięciem (przemęczenie brak relaksu oznacza chronicznie podwyższony poziom kortyzolu i adrenaliny)
*ma problemy z apetytem
*ma obniżoną odporność

 

Ile śpi Twoje dziecko?

Wiek Sen Nocny (ilość godzin) Sen Dzienny (ilość godzin) Sen ogółem (ilość godzin)
Noworodek – 2 mż 8-9* 7-9 (3-5 drzemek) 17-20
2 – 4 mż 9-10* 4-5 (3-4 drzemki) 14-16
4-6 mż 10* 4-5 (2-3 drzemki) 14-15
6 – 9 mż 10-11* 3-4 (2-3 drzemki) 14
9-12 mż 10-12 2-3 (2 drzemki) 14
12 – 18 mż 11-12 2-3 (1-2 drzemki) 13-14
18 mż – 2 rż 11-12 2 (1 drzemka) 13-14
2 – 3 rż 11-13 1-2 (1 drzemka) 12-14
3 – 5 rż 11-13 0-1 11-13
5 – 7 rż 10-12 0 10-12
*Niekonieczne sen ciągły, może być przerywany karmieniami

Źródło: http://twojadobranocka.pl/wpisy/ile-powinno-spac-moje-dziecko/

 

Co się dzieje jak dzieci są głodne?

*płaczą, krzyczą,

*są nieznośne,

*machają rączkami i nóżkami jak widza cos do jedzenia,

*otwierają usta i głową podążają za łyżką,

*uśmiecha się i wpatrują się w rodzica lub opiekuna,

*wiszą na rodzicu i nie pozwalają nić zrobić,

*mają problem z wyciszeniem się są nadmiernie pobudzone bo w ich organizmie nadnercza rozpoczęły produkcję adrenaliny i kortyzolu,

*dokładnie wskazuje palcem co chce zjeść.

 

Co się dzieje jak dzieciom brakuje ruchu?

Mało prawdopodobne pomyslisz bo przecież dzieci ruszają się non stop ale uwież mi są dzieci, którym brakuje ruchu lub gdy mają ograniczony ruch bo nie mają warunków do tego żeby się rozwijąć motorycznie i osiągać kolejne kroki milowe.

Co wtedy?:

*ich opóźnienie ruchowe sięga kilku albo nawet kilkunastu miesięcy,

* mają obniżoną odporność, częściej chorują,

*mają słabszą siłę mięśni,

*brak im doświadczeń związanych z ruchem co wpływa na ich poczucie sprawczości i pewności siebie,

*mają trudności w rozwoju kolejnych umiejętności np. samodzielności,

*kumulują emocje i stają się bardziej wybuchowe, płaczliwe,

*są mało zaradne, skryte, bojaźliwe

*mają tendencję do otyłości,

*trudniej nawiązują kontakty z rówieśnikami,

*są słabsze grafomotorycznie,

*trudno im wysiedzieć w jednym miejscu,

*mają słabą motywację do działania,

*unikają ruchu,

*są niezręczne ruchowo,

*mają problemy w koordynacji wzrokowo ruchowej, nie patrzą na to co robią ich rączki.

Jak z takim bagażem mogą iść wyżej w piramidzie potrzeb, kiedy brakuje im dobrych fundamentów?

Na te potrzeby nie da się spojrzeć wąskotorowo i zadbać tylko o jedną z nich. Kombinacja, że zadbam tylko o wybrane dwie i zapomnę o kolejnych wzajemnie wpływa na nasze samopoczucie, stan naszego ciała i umysłu a także na generowanie stresu. Dokładnie tak samo jest u dzieci.

Brak dostatecznej ilości snu, posiłki w nieregularnych porach, nie zgodne z zapotrzebowaniem kalorycznym dla dziecka przejawia się w ich zachowaniu a a zachowanie przekłada się na emocje.

Kiedy murarz stawia dom, zawsze skupia się najmocniej na podstawie, fundamencie. On jest gwarancją stabilności domu. Mocny fundament jest priorytetem dla trwałości domu. Tak samo jest z nawykami.

Bibliografia:

Bibliografia:

  1. Aron Elaine N., Wysoko wrażliwi, Łódź 2017
  2. Aron Elaine, Wysoko wrażliwe dziecko, Sopot 2017
  3. Emde Robert N. (red.), Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R, Warszawa 2007
  4. Lieberman Alicia, Wieder Serena, Fenichel Emily (red.) Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin, Warszawa 2013
  5. Karp Harvy, Najszczęśliwszy śpioch w okolicy, Warszawa 2014
  6. Kmita Grażyna, Od zaciekawienia do zaangażowania, Warszawa 2014
  7. Piotrowska Agnieszka, Ile powinno spać moje dziecko, 13.09. 2016,http://twojadobranocka.pl/wpisy/ile-powinno-spac-moje-dziecko/
  8. Shanker Stuart, Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Warszawa 2016