Kiedy rozmawiałam z rodzicami dzieci 2-5 letnimi przed diagnozą SI dopytywałam ich szczególnie o pierwszy rok życia. Po latach pracy, zbieranej wiedzy i własnych doświadczeniach jako mama wróciłam do tego etapu. Widziałam, że zaburzenia SI u dzieci neurotypowych* na późniejszym etapie (4 lata i wyżej) są konsekwencją „przebywanie’ w grupie ryzyka w pierwszych 2 latach. W swojej pracy poznałam wiele metod pracy z dzieckiem te, które na dłużej przyciągnęły moją uwagę to Integracja Sensoryczna i Terapia Behawioralna (skupienie się na rozwijaniu zachowań pożądanych i redukcji zachowań niepożądanych). Obie tak bardzo różne ale łączy je właśnie mały człowiek.
Dzieci tak po prostu nie rodzą się i od razu są przypisane do grupy ryzyka zaburzeń SI. Jakieś ich zachowania świadczą o tym, że potrzebują z naszej rodzicielskiej strony dobrego poprowadzenia. Otwartości na wiedzę i nasze własne reakcje. To jak ja odpowiadam na zachowanie mojego dziecka jest dla niego komunikatem: „tak fajnie, że tak robisz/tak się zachowujesz, rób tak więcej/częściej” lub „nie to nie było fajne, nie rób tak” (uproszczam bardzo, ale mniej więcej tak nasze reakcje czyta dziecko) I teraz trzeba wykonać detektywistyczną pracę, które moje zachowanie wpływa na to, że moje dziecko „zmierza” do grupy ryzyka.
Zobacz, kiedy dzieci znajdują się w grupie ryzyka. Nie bez znaczenia zostają fundamentalne potrzeby. O nich pisałam TUTAJ. Ale co jeszcze?
Jak to sprawdzić ? Trzeba się przyjrzeć 9 sferom:
- Samoregulacja
Odpowiada za obciążenie stresem i własnymi sposobami na regulowanie go, wyjście z „błędnego koła” i radzenie sobie ze stresorami, które się pojawiają.
U maluszków można ją obserwować w zachowaniu: drażliwość, hałaśliwość, szybkie przechodzenie do intensywnego płaczu, nie uspokajanie się przez ssanie, słuchanie rodzica, zabawę zabawką; trudność z czekaniem na jedzenie, zabawkę, duża ilość jęczenia, marudzenia, lamentowania, płaczu; przygotowywanie na zmianę z dużym wyprzedzeniem; wymaganie stałego towarzystwa osób dorosłych; nagłe wybuchy złości; czas uspokajania dziecka w ciągu dnia przekracza 30 min.
- Uwaga
To koncentracja, bycie tu i teraz, choć przez chwilę. U dzieci jest króciutka ale jest.
Co warto obserwować w zachowaniu dziecka w kontekście zaburzeń SI: czy się łatwo rozprasza, czy ma trudności w skupieniu się na czymś, czy łatwo przenosi uwagę z jednego zadania na drugie (u dzieci powyżej 13 miesiąca)
- Sen
Sen nocny (z przerwą na jedno karmienie), który trwa, co najmniej 11h i jest jakościowo dobry snem a nie serią niekończących się drzemek lub nocną przerwą 1-3h na „zabawę”(dotyczy dzieci powyżej 6 mż). Drzemki w ciągu dnia, które nieprzerwanie trwają minimum 1h od czasu położenia dziecka do łóżeczka, do czasu wyjęcia go z łóżeczka. Ich ilość jest różna i zależy od wieku dziecka. Dzieci do 9 miesiąca funkcjonują w systemie trzy drzemkowym, dzieci do 14-18 miesiąca mają dwie drzemki w ciągu dnia. Jedna drzemka jest z niektórymi dziećmi nawet do etapu 4 roku życia.
U maluszków można go obserwować w zachowaniu: wybudza się 3 i więcej razy w nocy, trudno mu ponownie zasnąć, wymaga dużej pomocy ze strony rodzica: huśtanie, bujanie, długi spacer, jazda samochodem, głaskanie po główce, wiązanie w chuście, podanie piersi, smoczka, wożenie autem, lulanie na rękach, bujanie na piłce, hamaku lub w wózku, inne…
- Jedzenie-karmienie
Ten temat poruszałam w artykule o fundamentalnych potrzebach. Jedzenie czy karmienie dziecka w kontekście ryzyka zaburzeń to obserwacja zachowania dziecka: wymioty lub pojawiający się odruch wymiotny.
- Ubieranie-kąpiel-dotyk
To czynności, które każda mama i tata wykonuje codziennie. Na ich podstawie wiemy jakie jest to nasze dziecko. Czy ten czas razem jest spokojny czy wymaga od nas nie lada wyzwania emocjonalnego.
Jak to wygląda w kontekście ryzyka zaburzeń SI: dziecko jest zaniepokojone, zestresowane kiedy chcemy mu umyć twarz czy włoski, niechętnie kładzie się na plecach lub brzuchu wręcz stawia opór tym pozycjom.
- Ruch
Ten temat poruszałam w artykule o fundamentalnych potrzebach.
Co warto obserwować w zachowaniu dziecka w kontekście zaburzeń SI: dziecko jest cały czas w ruchu, huśta się, biega, skacze, nie może usiedzieć w miejscu, jest niezgrabne ruchowo, ma słabą równowagę, potyka się, uderza o różne przedmioty.
- Słuch-mowa-dźwięki
Sposób komunikacji dziecka. Na początku to płacz a z czasem pojawiają się dźwięki. Jeśli jest płacz to z pewnością pojawia się on z jakiegoś powodu. To sfera, która z mojego doświadczenia bardzo mocno koreluje ze snem, samoregulacją i jedzeniem.
Co warto obserwować w zachowaniu dziecka w kontekście zaburzeń SI: dziecko jest głośne, wydaje z siebie bardzo dużo dźwięków, głos rozprasza je bardziej niż inne dzieci, jest zaniepokojone, zdekoncentrowane dźwiękami, nie reaguje na wskazówki rodzica.
- Wzrok i światło
Co warto obserwować w zachowaniu dziecka w kontekście zaburzeń SI: czy dziecko jest bardziej pobudzone w tłocznych miejscach np. restauracja, przychodnia; jest wrażliwe na światło, przymyka oczy.
- Funkcjonowanie emocjonalne
Emocje temat rzeka; -) Ale jak one wyglądają w kontekście zaburzeń SI: dziecko jest zaniepokojone, bojaźliwe do nowych osób, sytuacji; potrzebuje mieć pełną kontrole sytuacji; dziecko unika kontaktu wzrokowego, ma problemy z rozstaniem się z rodzicami; nie bawi się z innymi dziećmi jest agresywny lub wycofany; nie reaguje na ograniczenia i dyscyplinowanie.
Jeżeli w codzienności z dzieckiem i przeanalizowaniu tych dziewięciu sfer nic Cię nie niepokoi to super. Jeśli natomiast „coś” jest na rzeczy to z pewnością lepiej zaopiekować maluszka na początku niż za dwa, trzy lata pracować regularnie na terapii, bo zamiast wyjść z grupy ryzyka wyjdziesz z dzieckiem z gabinetu SI z diagnozą zaburzeń SI.
Nade wszystko profilaktyka.
*dzieci neurotypowe to dzieci, których mózg rozwija się standardowo. Nie mają autyzmu, dysleksji, AHDH,dyspraksji (trudności z planowaniem ruchu) czy innych odmienności, które powodują, że ich mózgi działają po prostu inaczej.
Bibliografia
- Aron Elaine, Wysoko wrażliwe dziecko, Sopot 2017
- Aron Elaine N., Wysoko wrażliwi, Łódź 2017
- Przyrowski Zbigniew, Kwestionariusz sensomotoryczny, Warszawa 2005
- Przyrowski Zbigniew, Materiały szkoleniowe II stopnia „Kwestionariusz ryzyka zaburzeń SI u niemowląt i małych dzieci Georgia A. DeGangi” Warszawa
Najnowsze komentarze